Kupa Tedavisi ve Hacamat

Bilinen en eski tedavi yöntemlerinden biri olan kupa tedavisi, bronz çağa kadar dayandığı düşünülen bir yöntemdir. Bilinen beş bin yıllık tarihi vardır.

Modern tıbbın gelişimine kadar Birleşik Krallık, Eski Çin, Mısır, Kore, Araplar bu tedaviyi oldukça yaygın kullanılmaktadır.

Günümüz zamanında  modern tıp çok ilerlemesine rağmen, Amerika Birleşik Devletleri, Avrupa gibi birçok ülkede kupa tedavisi ve hacamat  yardımcı tedavi olarak kullanılmaktadır.

Kupa Tedavisi- Hacamat Nedir?

Kupa tedavisi halk arasında “bardak çekme”, “hacamat” olarak bilinen yardımcı tedavidir. Hacamat, ‘emmek’ anlamında olan Arapça kökenli bir sözcüktür. Kandaki toksinleri kupa, bardak, boynuz gibi yardımcı aletler ile emen ve vücuttan uzaklaştıran bir yöntemdir.

Tarihi oldukça eski olan bu yöntem, vücudun belirli bölgelerine kupa yada başka bir yardımcı alet yerleştirilerek ve küçük kesikler atarak yapılır.

Bilinen beş bin yıllık tarihi olan bu yöntem, Bilinen en eski tıp metinleri olan Eber Papirüsleri’nde geçer.

Özellikle Mezopotamya uygarlıklarında önemli bir yere sahip tedavi yöntemidir.

Hacamat ile ilgili Hipokrat M.Ö 460-377 yıllarında bahsetmiştir. Türkiye’de “hacamat” yada “kupa tedavisi” olarak adlandırılır.

İngiltere kupa derneği derneği kupa tedavisini  şu şekilde tanımlamıştır:

Vücuttan kan toplamak için lokal bir vakum oluşturma, sonrasında deriden az miktarda kan çekmek için yüzeysel deri insizyonları ile ikinci bir vakuma dayanan bir tekniktir.”

Kupa Tedavisi- Hacamat Faydaları Nelerdir?

Kupa tedavisi birçok sağlık sorunu için kullanılır. Halk arasında hacamat olarak bilinen bu tedavinin başlıca faydaları şunlardır:

• Cilt sağlığını iyileştirir, cildi öl hücrelerden arındırır, atzelik ve canlılık verir.
  • Bağışıklık sistemini güçlendir, kişiyi hastalıklara karşı korur.
  • Grip, soğuk algınlığı, covid gibi hastalıkların riskini azaltır.
  • Stresi ortadan kaldırır, kişiyi rahatlatır.
  • Beyin fonksiyonunun daha fazla çalışmasını sağlar, hafızayı kuvvetlendirir.
  • Kanda bulunan toksinlerin atılmasına yardımcı olur.
  • Vücudun kan akışının daha sağlıklı olmasını sağlar.
  • Kaslardaki bağ dokuyu ve esnekliği artırır, kas kramp ve spazmlarını giderir.
  • Yüksek tansiyonu düşürür.
  • Düzenli yapılan kupa terapisi aşırı terleme sorununu giderir.
  • Sindirimi kolaylaştırır.
  • Baş ağrısını giderir.
  • Migren ataklarını önler.
  • Kireçlenme ağrılarını giderir.
  • Boyun, omuz, bel ağrılarını giderir.
  • Eklem ağrılarına iyi gelir.
  • Yaşlanmayı geciktirir.

Kupa Terapisi- Hacamat Hangi Hastalıklara Uygulanır?

Kupa terapisinin iyi geldiği başlıca hastalıklar şunlardır:

• Bel, boyun, omuz ağrısı gibi kas- iskelet hastalıkları
  • Osteoid
  • Saç dökülmesi, kepeklenme
  • Böbrek hastalıkları
  • İltihaplı eklem hastalıkları
  • Sinüzit, boğaz ağrısı, kulak hastalıkları
  • Fibromiyalji

Kupa Tedavisi-Hacamat Hangi Bölgelere Yapılır?

Kupa tedavisi, vücutta hemen hemen her bölgeye uygulanır. Ancak boyun ve bıngıldak bölgesine uygulanmaz.

Kupa tedavisinin en sık yapıldığı bölge, iki kürek kemiği arasının 10 cm üstü, kalp arkası bölgeleridir. Vücutta şikayet, ağrı  olan birçok bölgeye kupa terapisi yapılabilir. Bunun dışında vücutta hacamat bölgeleri ve iyi geldiği hastalıklar şunlardır:

İki kürek kemiği arası

İki kürek kemiği arası kupa tedavisi (hacamat) en sık uygulanan bölgedir.  Kronik yorgunluk, baş ağrısı, migren,  tansiyon  sırt ağrısı, iltihaplı eklem ağrısı  gibi sorunları tedavi eder.

Kalbin arka bölgesine yapılan hacamat

İki kürek kemiği arasından sonra en yaygın yapılan bölge kalbin arka tarafıdır.

Kalbin arka tarafına yapılan hacamat akciğer hastalıkları, tansiyon, panik atak, safra sorunları, tansiyon, bağışıklık sistemi sorunu gibi hastalıkların tedavisine iyi gelir.

Böbrek sorunları için böbrek hizası arka ve ön taraflarına yapılır.

Kulak arkası hacamatı

Kulak arkası hacamatı da sık yapılan bölgelerden biridir. Kulak arkasına yapılan hacamat kişide olan kulak hastalıkları,  boğaz hastalıkları, sinüzit, baş ağrısı, migren, safra kesesi hastalıkları, karaciğer hastalıklarına iyi gelir.

Karaciğer arkası

Karaciğer arkasına gerçekleştirilen kupa tedavisi safra taşları tedavisi, karaciğer temizliği, kolesterol, yorgunluk, halsizlik, tansiyon gibi hastalıkların tedavisi için uygulanır.

Omuz bölgesi

Hacamat olarak da bilinen kupa terapisi omuz bölgesine yapılır. Omuz bölgesine yapılan bu tedavi boyun fıtığı, boyun kireçlenmesi, kol romatizması, omuz romatizması, akciğer hastalıkları, tansiyon, uyuşma, halsizlik, yorgunluk, baş dönmesi, saç dökülmesi, kepeklenme gibi sorunların tedavisini sağlar.

Omurilik yanları

Kişinin sırt bölgelerinde meydana gelen ağrılar gidermek, ayak uyuşması, bacak uyuşmasını gidermek için omurilik yanlarına kupa terapisi uygulanır. Bel fıtığı, bel ağrısı olan kişiler için kuyruk sokumu bölgesine uygulanır.

Diz ve baldır

Diz ve baldır bölgesi bu tedavi için uygun bölgelerdir. Diz ve baldır hacamatı romatizma, varis gibi hastalıkların tedavisini sağlar.

Kupa Tedavisi-Hacamat Ne Zaman Yapılır?

Hacamat birçok kültürde yer alan bir tedavi yöntemidir. Ancak islam dininde bu tedavinin ayrı bir önemi ve yeri vardır. Hz. Muhammed’in sünneti sayılır. Bu nedenle bazı günlere özen gösterilir. Ancak tıbbi amaçlı yapılan hacamat için belirli bir zaman dilimi yoktur. Doktor tedavisinden sonra, doktorun uygun gördüğü her zaman diliminde hacamat yapılabilir.

Geleneksel tedavi olan hacamat mutlaka işin eğitimini almış doktor tarafından, hijyenik ortamda yapılmalıdır.  İşin ehli olmayan kişiler tarafından yapılan hacamat enfeksiyon gibi istenmeyen sonuçlar doğurabilir.

.